Boekhouduitleg

 

De financiële administratie, voor directies en managers in het MKB

Een project van Sjef Willockx

 

Veel ondernemers zien hun boekhouding vooral als een kostenpost. En dat is jammer, want een goed ingerichte boekhouding kan, in de vorm van managementrapportages, belangrijke sturingsinformatie opleveren. Daarvoor is dan wel nodig, dat de rapportage toegesneden is op de specifieke eisen van het betreffende bedrijf.
 

Dit vereist actieve betrokkenheid van directie en management bij de inrichting van de rapportage. Daarvoor zal men wel enige basiskennis moeten hebben, over wat er met financiële rapportages mogelijk is. Deze serie van vier korte artikelen (in pdf-format) is bedoeld om daarin te voorzien. Praktijkgericht, met tal van direct herkenbare voorbeelden. Al sinds 2012 op deze site, maar nu (in 2025) geheel herzien, en aangepast aan de actualiteit.

 

De managementrapportage voor het MKB: een introductie voor directies en management

 

Dit artikel behandelt primair de inrichting van het hart van ieder goed rapportagesysteem: het periodiek resultatenoverzicht. Na een verkenning van de context, de inrichtingseisen en randvoorwaarden wordt ingezoomd op het management-aspect van de rapportage: welke informatie maakt betere besluiten mogelijk?

 

Afschrijvingen: een fenomeen verklaard

 

Een belangrijk onderdeel van de managementrapportage zijn de afschrijvingen. Omdat afschrijvingen zowel met de resultaatbepaling, als met de cashflow te maken hebben, is dit voor leken een lastig te doorgronden onderwerp. Toch is het, juist vanwege de relatie met de cashflow, cruciaal dat het management hier een goed begrip van heeft. In dit artikel nemen we dit verschijnsel onder de loep.

 

Consolideren: elimineren voor een juister beeld

 

Ook in het MKB komen steeds vaker structuren voor van verschillende werkmaatschappijen onder een holding. Dit betekent dat de cijfers van meerdere BV’s moeten worden samengevoegd tot een geconsolideerd geheel. Het is belangrijk dat managers van werkmaatschappijen inzicht hebben in dit proces, zodat ze kunnen beoordelen wat hun bijdrage is aan het groepsresultaat. Consolideren is daarom het onderwerp van dit artikel.

 

Verklarende woordenlijst van boekhoudkundige begrippen

 

Tot slot bevat dit artikel een verklarende woordenlijst van de meest voorkomende boekhoudkundige begrippen. Met een index van veel gebruikte Engelse termen.

 

 

Terug